ガ島通信

メディアとジャーナリズムの未来を追いかける

ブロガーリレーションのガイドライン10カ条(WOMMA)

PRIR (プリール) 2007年 04月号 [雑誌]
PRIR(プリール) 4月号にブロガーリレーションについて書いたのですが、その中でWOMMAのガイドラインを紹介しました。日本における企業とブロガーのリレーションのについても参考になるところが多いのでブログにもアップしておきたいと思います。
ブログ炎上とWOMMAの倫理規定「3つの正直」でも触れたのですが英語が苦手ですので、何か問題があればご指摘ください。直訳というよりはできる限り日本語的な表現にしてみました。

ブロガーとのコンタクトガイドライン10箇条
WOMMA Ethical Blogger Contact Guidelines 10 Principles for Ethical Contact by Marketers

1.常に正直に。偽情報を流したり、ブロガーを騙したりしません
(I will always be truthful and will never knowingly relay false information. I will never ask someone else to deceive bloggers for me)
2.ブロガーにコンタクトするとき、ブログでコメントするとき、自分が誰であり、誰のために働いているのかを最初から明らかにします
(I will fully disclose who I am and who I work for (my identity and affiliations) from the very first encounter when communicating with bloggers or commenting on blogs)
3.ブロガーが定めた規則に反して行動しません。投稿やコメントを行う際はコミュニティのガイドラインを尊重します
(I will never take action contrary to the boundaries set by bloggers. I will respect all community guidelines regarding posting messages and comments)
4.うそをつくように決して頼みません
(I will never ask bloggers to lie for me)
5.未成年のブログや未成年が読んでいるブログとコミュニケーションする際は、できる限り注意します
(I will use extreme care when communicating with minors or blogs intended to be read by minors)
6.ブロガーの収入に影響を与える広告やアフィリエイト・プログラムを操作しません
(I will not manipulate advertising or affiliate programs to impact blogger income)
7.コメント投稿や情報配信を自動化しません
(I will not use automated systems for posting comments or distributing information)
8.ブロガーへの報酬は利害対立を引き起こすことがあるので、すべての報酬とインセンティブを完全に明らかにします
(I understand that compensating bloggers may give the appearance of a conflict of interest, and I will therefore fully disclose any and all compensation or incentives)
9.レビューのための製品をブロガーに送っても、批評することを義務付けません。ブロガーは自身の判断で製品を送り返すことができます
(I understand that if I send bloggers products for review, they are not obligated to comment on them. Bloggers can return products at their own discretion)
10.送った製品についてブロガーが書く場合は、ソース(依頼主や出所)を明らかにするようにあらかじめブロガーに頼んでおきます
(If bloggers write about products I send them, I will proactively ask them to disclose the products? source)

また、きょう日本広報学会の第二回オピニオンショーケースで「ブロガーリレーションの現状と課題」という題で発表することになっています。